Mituri dezbrăcate – noi idei despre un stil de viață sănătos

Cea de a doua ediție a „Miturilor dezbrăcate” ne-a adus la Cahul, oraș călduros și primitor. De această dată focusarea a fost pe nutriție și stilul de viață sănătos.

„Pași concreți pentru o alimentație sănătoasă” – titlu sugestiv, care a adunat la masa de discuții peste 40 de doamne și domnișoare înarmate cu atenție și întrebări diverse.

În prima parte a evenimentului miturile alimentare au fost zdrobite și făcute praf cu ajutorul argumentelor medicului nutriționist Sergiu Munteanu. Iată unele dintre cele mai memorabile pentru audiență:

  1. Mâncatul pe noapte îngrașă. Îngrașă dulciurile și glucidele rapide consumate seara, datorită inhibării de către acestea a hormonului creșterii, sau Somatotrop, capabil să accelereze arderea grăsimilor. Legumele, pieptul de pui sau chiar albușul de ou sunt alimentele-ajutor pentru activarea acestui hormon și stimularea slăbirii chiar și pe timp de noapte. Astfel, uitați de fraza „Eu după 18 nu mănânc!”. Mâncați corect, chiar și după 18.
  2. Sarea de mare este mai benefică. Culoarea sării de mare este determinată, într-adevăr, de unii oxizi ai fierului și de rămășițele mineralelor. Însă, această cantitate este într-atât de mică, încât pentru obținerea beneficiilor este necesar un consum de aproximativ 1,5 kg de sare pe zi. Și, să nu uităm –potrivit ultimelor studii, locuitorii Republicii Moldova consumă zilnic de două ori mai multă sare decât cantitatea recomandată. Astfel, consumați sare simplă, cu cristale mai mari și nu uitați să optați pentru cea iodată.
  3. Sucul din fructe este foarte folositor. Kilogramele de fructe utilizate pentru a obține o cantitate mică de suc, fructoza ce se extrage din ele și lipsa fibrelor alimentare, transformă aceste sucuri în băuturi cu un indice glicemic foarte mare. Iar acesta, la rândul său, este una dintre cauzele apariției sindromului metabolic și a obezității. Astfel, optați pentru consumul fructelor întregi, cu pulpă sau pentru o cantitate de 30-50 ml suc, dizolvată cu apă.
  4. Pâinea albă este mai calorică decât cea neagră. La acest capitol, caloriile sunt practic egale. Însă, la capitolul beneficiilor cea integrală, autentică o întrece cu mult pe cea albă. Toate datorită prezenței tuturor celor 3 componenți ai bobului, a învelișului, endospermului și a germenelui. Astfel, drept consecință, în urma consumului se obțin fibre alimentare, proteine, minerale, glucide, grăsimi, vitaminele grupei B, A și E. Prin comparație, cea albă furnizează doar glucide și gluten. Astfel, în cazul pâinii nu caloriile contează, ci calitatea făinii – integrală – fie de grâu sau de secară  și în niciun caz cea de calitate superioară.

După ce miturile alimentare au fost zdrobite, argumentate și înțelese, a venit rândul dietelor. „Între mit și realitate” , așa a formulat medicul nutriționist Maria-Victoria Racu prezentarea sa, menită să descrie atât riscurile și dedesubturile dietelor predestinate micșorării masei corporale, dar și argumentele științifice – pro și contra, ce stau în spatele acestora.

În discuție au fost puse cele mai populare diete ale momentului: Rina, vegană, cetogenică, Dukan, ultrahipolipidică, Atkins și Paleo.

Cele mai argumentate și eficiente diete analizate s-au dovedit a fi cea vegană, cetogenică și Atkins. Însă, la fel ca și în cazul altor diete menționate, principalul risc al acestora este recuperarea masei corporale sau, în unele cazuri – fluctuația greutății, bine-cunoscutul efect yo-yo. Iar cel din urmă, potrivit ultimelor studii, are și un potențial risc pentru bolile de inimă la femei.

Pe lângă aceasta, dietele severe pot fi cauza unui deficit sever de nutrienți, a poftei de mâncare necontrolate și a micșorării masei musculare. Iar masa musculară, după cum e cunoscut, contribuie la arderea caloriilor și la menținerea în formă.

Unele dintre soluțiile propuse în lupta cu kilogramele în plus și dorința de a slăbi rapid, la dietă au fost:

  • Regimul individual – nu există o dietă, care s-ar potrivi pentru fiecare, iar aceasta urmează a fi aleasă în special în funcție de starea de sănătate.
  • Schimbarea deprinderilor alimentare – prin educație și răbdare, pentru că nicio dietă nu învață să fii sănătos, ci doar restricționează.
  • Slăbitul lent și așteptările realiste – pierderea câte un kilogram pe săptămână pentru menținere și evitarea riscurilor menționate
  • Suportul – medicului, nutriționistului sau a unui prieten.

La final, sesiunea de întrebări și răspunsuri a avut același mesaj: educația alimentară, alegerea conștiincioasă a alimentelor și răbdarea sunt cheia unei vieți sănătoase. Dacă nu avem noi înșine grijă de ea, atunci cine?

Sperăm că evenimentul a fost de bun augur și sperăm să ne revedem și la alte ediții, frumoase și lipsite de mituri!

Maria-Victoria Racu

Sursa foto: 
www.sanoteca.md
La Inceput