Cum îți menții creierul sănătos folosindu-ți picioarele

Atât astronauții, cât și oamenii care stau în pat perioade mai lungi de timp suferă multe schimbări fizice. Fie că se datorează antigravității sau odihnei în pat, mușchii tind să se micșoreze. De fapt, cercetarea a arătat că activitatea restrânsă a mușchilor afectează întreaga funcție neuromusculară.

Legătura dintre mișcare și creier este una puternică. De exemplu, știm că cortexul (înveliș al părului, cuprins între măduva centrală și cuticula exterioară) cerebral trimite semnale către măduva spinării, pentru ca anumiți mușchi să se contracteze.

Medicalnewstoday scrie că atunci când unele părți ale creierului responsabile de mișcare sunt deteriorate, acestea încearcă să se autorepare prin neuroplasticitate – adică neuronii au capacitatea de a-și reorganiza conexiunile, astfel încât o altă parte  a creierului să preia comanda.

Studiile au mai arătat că exercițiile fizice pot induce neurogenesis, ceea ce înseamnă că poate ajuta creierul să formeze noi celule nervoase, precum și să contracareze efectele pe care le are asupra implantului hipocampus. Acest lucru oferă creierului posibilitatea de a memora și a procesa informația.

Exercițiile în și cu picioarele ajută creierul să rămână sănătos

Mișcarea redusă afectează și celulele stem; cel puțin aceasta au constatat autorii unui alt studiu.

Cercetătorii, conduși de Raffaella Adami de la Università degli Studi din Milano, Italia, au ajuns la concluzia că celulele stem neurale sunt celule stem nediferențiate care vor continua să se dezvolte fie în neuroni, fie în alte celule ale creierului.

Adami și echipa au făcut un experiment și au limitat mișcarea șoarecilor pentru o perioadă de 28 de zile. Ei au imobilizat picioarele posterioare ale câtorva rozătoare, în timp ce unui grup de șoareci i s-a permis să se miște liber.

La sfârșitul perioadei de studiu, oamenii de știință  au examinat o zonă din creierul șoarecilor numită regiunea sub-ventriculară, care este o cheie pentru sănătatea celulelor nervoase, precum și locul în care celulele stem neuronale se diferențiază.

Studiul a arătat că restricționarea activității fizice a redus celulele stem neuronale cu 70%, comparativ cu grupul de control, adică șoarecii care s-au mișcat liber.

În plus, rozătoarele  a căror mișcare a fost restricționată au avut subdezvoltați neuronii, care răspund de protecția celulelor nervoase.

Principalul efect al noilor descoperiri constă în faptul că exercițiile care implică picioarele „spun” creierului să producă neuroni sănătoși, care sunt cheia capacității noastre de a face față stresului și schimbărilor de viață.

Exercițiul purtător de greutate este un tip care sfidează gravitatea. Dansul, mersul pe jos, drumețiile, scările de alpinism, tenisul și ridicarea greutăților reprezintă exemple de exerciții care poartă greutate.

Adami spune că: „Nu este un accident că suntem meniți să fim activi: să mergem, să alergăm, să ne culcăm să ne așezăm și să ne folosim mușchii picioarelor pentru a ridica lucruri”. Ea a mai adăugat că sănătatea neurologică nu este o stradă cu sens unic. Creierul dictează mușchilor ce să facă.

Raffaella Adami a mai adăugat că „studiul susține ideea că oamenii care nu sunt în stare să facă exerciții de încărcare a bateriilor, cum ar fi pacienții care stau în pat, sau astronauții care planează în cosmos, nu numai că își pierd masa musculară, dar chimia corpului lor se modifică la nivel celular și chiar sistemul lor nervos este grav afectat”.

Co-autorul studiului, Daniele Bottai, a început să fie interesat de bolile neurologice din 2004, iar potrivit concluziilor sale, mișcarea redusă duce la exacerbarea bolilor neurologice, dar ajută și la depistarea unei game largi de alte afecțiuni, cum ar fi atrofia musculară spinală (SMA) și scleroza multiplă.

Cuvinte cheie: 
Sursa foto: 
unimedia.info
Sursa: 

Medical News Today

La Inceput