Mituri: produsele lactate degresate sunt mai sănătoase

La începutul anilor 1980, grăsimile de orice origine au fost pe larg demonizate. Oamenii erau îndemnați să le excludă din meniul zilnic, iar „sănătoase” au fost proclamate produsele degresate.

 Astăzi, însă, savanții și specialiștii în nutriție consideră că grăsimile sunt o parte obligatorie a meniului zilnic. Cele nesaturate, pe care le găsim în nuci, semințe, avocado, uleiuri vegetale contribuie la absorbția vitaminelor și sunt o sursă de antioxidanți pentru organism.

Însă, când vine vorba de grăsimile saturate ce se conțin în produsele de origine animalieră, părerile se împart. Unii afirmă că ele dăunează sănătății și contribuie la apariția bolilor cardiovasculare, iar alții sunt de o părere diametral opusă. Pe parcursul anilor, a fost demonstrat că cei din a doua categorie au dreptate, și grăsimile saturate nu sunt răul absolut.

Putem să catalogăm și goana după produsele lactate degresate drept un mit? Sau produsele lactate sunt cu totul altă istorie?

Cantitatea de grăsime face diferența

Produsele lactate integrale sunt bogate în grăsimi saturate și kilocalorii. Din această cauză unii asociază consumul lor cu un risc mai mare de obezitate și boli cardiovasculare.

Cu toate acestea, studiile medicale demonstrează viceversa. Un review recent al literaturii de specialitate a demonstrat că în 11 din 16 studii medicale a existat o conexiune inversă dintre consumul produselor lactate integrale și riscul cardiometabolic sau al obezității.

 Cu alte cuvinte, consumând iaurturi, brânză sau smântână grase nu riscăm să devenim obezi sau cu boli de inimă. Să nu uităm însă: chiar și pentru cele mai sănătoase produse există o limiă de consum.

Mai mult, în țările în care vacile sunt hrănite cu iarbă și petrec majoritatea timpului în aer liber, consumul produselor lactate integrale este asociat cu un risc cu 69% mai mic pentru bolile de inimă.

Există și o diferență de nutrienți

Laptele integral, ingredientul de bază al lactatelor grase, are în compoziția sa 3,25% grăsime. Această cantitate variază în funcție de produsul ce se obține. Printr-un procedeu, denumit normalizare, acest procent poate fi ajustat cerințelor tehnologice.

Laptele degresat, din care se fabrică produsele lactate degresate, este de obicei de 1% grăsime.

Comparând nutrienții din ambele tipuri de lapte observăm o cantitate mai mare de proteine în laptele degresat (8,3 g pentru 250 ml) decât în cel integral (7,9 g), dar aproximativ aceeași cantitate de glucide (12,5 g/250 ml).

La capitolul Omega 3, laptele integral este de peste 70 de ori mai bogat (183 mg), comparativ cu cel degresat (2,5 mg). La fel și în vitamina D, o vitamină care se absoarbe în organism doar dacă există și grăsime în produs.

Deși cantitatea de calciu este aproximativ aceeași în ambele tipuri de lapte (300 mg/250 ml), să nu uităm că acesta se absoarbe mai ușor în prezența vitaminei D.

Deci, dacă este grăsime în lactate, este și vitamina D. Iar dacă este vitamina D, se absoarbe eficient și calciul, care este baza unui schelet sănătos. Studiile medicale demonstrează: calciul se absoarbe cel mai eficient din produsele lactate de la 9% grăsime și mai mult.

Calciul, vitamina D, schelet sănătos – triadă indispensabilă în special pentru copii. Începând cu fragedă copilărie și până la vârsta de adult, odată cu formarea carcasei osoase, copiii au nevoie de lactatele integrale pentru a o fortifica.

Încă un mit

Produsele lactate degresate nu sunt mai sănătoase. Cele integrale nu sunt asociate cu obezitatea și bolile cardiovasculare. În plus, acestea ajută la fortificarea scheletului și a danturii, fiind indispensabile pentru copii și adolescenți. Să nu uităm și de Omega 3, acid gras necesar pentru o bună funcționare a creierului.

Includeți fără grijă lactatele cu grăsimi în meniul zilnic.

Fiți atenți la alegerile voastre!

Maria-Victoria Racu,

medic nutriționist

Sursa foto: 
www.sanoteca.md
La Inceput