Sauna, cocktail din relaxare, plăcere și pericol

La fel ca și în filmul legendar sovietic - în perioada rece a anului, și în special în cea premergătoare sărbătorilor, sauna devine un loc foarte popular și în țara noastră. Fie că este utilizată drept un loc de relaxare și destindere, fie unul în care se dau petreceri. Pentru că nu poate fi interzisă, e bine să cunoaștem în acest caz nu doar beneficiile, dar și riscurile utilizării incorecte a saunei.

Ce este sauna?

Sauna este o cameră încălzită până la 70 sau 100 grade Celsius. Sauna tradițională finlandeză utilizează, de obicei, căldura uscată cu o umiditate relativă cuprinsă între 10% și 20%. În alte tipuri de saune, însă – nivelul de umiditate este cu mult mai mare. Este cazul saunelor de tip turcesc.

Odată cu mărirea temperaturii pielii, are loc intensificarea procesului de transpirație și creșterea numărului de bătăi ale inimii. Acesta este un proces compensator pentru a readuce temperatura corpului la normal.

Ce tipuri de saună există?

În funcție de modalitatea de încălzire a camerei, există câteva tipuri de saune:

  • Sauna pe lemne – Lemnele sunt utilizate pentru a încălzi camera și pietrele din saună. În acest tip de saune temperatura este mai înaltă, iar umiditatea mai joasă.
  • Sauna electrică – În cazul acestora, un încălzitor electric e atașat de podea și încălzește întreaga încăpere. Ca și în cazul saunei pe lemne, în interiorul acesteia temperatura este mai mare, iar umiditatea mai redusă.
  • Sauna infraroșie – Utilizează lampe speciale, care prin intermediul fluxului de lumină încălzesc corpul unei persoane, dar nu și camera în întregime. Deși temperatura în aceste încăperi nu este mai înaltă de 60 grade Celsius, procesul de transpirație este identic ca și în cazul celorlalte tipuri.
  • Baia de aburi – Reprezintă un tip aparte, care deși utilizează aburi uscați, implică o umiditate înaltă, alături de temperaturi mai mari.

Care sunt beneficiile utilizării?

Datorită dilatării vaselor și a sporirii bătăilor de inimă, frecventarea saunei aduce cu sine și unele beneficii:

  • Calmarea durerilor – în special a celor musculare, articulare și îmbunătățirea mobilității
  • Reducerea stresului
  • Îmbunătățirea sănătății cardiovasculare – Reducerea nivelului de stres are drept consecință și îmbunătățirea sănătății cardiovasculare. Un studiu efectuat în Finlanda pe un eșantion de 2.315 bărbați, cu vârste cuprinse între 42 și 60 de ani, a urmărit timp de 20 de ani relația dintre frecventarea saunei și riscul decesului din cauza unei boli cardiace subite.

Astfel, bărbații care au frecventat sauna de 2-3 ori pe săptămână au avut cu 22% mai mică probabilitatea de a deceda din cauza unei boli cardiace subite, în comparație cu cei ce utilizau sauna doar o dată pe săptămână. Pentru cei ce frecventau sauna de 4-7 ori pe săptămână riscul a fost cu 63% mai mic.

Totuși, deși studiul este promițător, sauna nu poate înlocui activitatea fizică, beneficiile căreia au fost cu mult mai larg descrise.

Care sunt riscurile frecventării saunei?

Frecventarea ocazională a saunei nu presupune, de obicei, riscuri pentru sănătate. Totuși, celor ce suferă de boli cardiovasculare le este recomandat să se consulte în prealabil cu un medic.

Iată câteva riscuri asociate frecventării saunei:

  • Riscul hipertensiunii arteriale – contrastarea bruscă a saunei fierbinți cu piscina rece poartă riscul măririi tensiunii arteriale. Celor ce se confruntă cu tensiunea joasă le este recomandat să se consulte cu un medic. Același sfat îl au și persoanele ce au suferit recent un atac de cord.
  • Riscul deshidratării – este un proces datorat transpirației abundente. Pentru a nu-l agrava, este interzis consumul de alcool înainte sau în timpul aflării în saună.
  • Arsurile – în Finlanda, cel puțin o arsură produsă în saună necesită spitalizare, iar una din patru arsuri este cauzată de vizitarea saunei. Acestea se pot produce atât în cazul atingerii de suprafețe fierbinți, cât și a contactului îndelungat cu aerul fierbinte. Pentru a preveni arsurile grave sau amputarea membrelor cauzate de acestea, urmați același sfat – nu serviți alcool înainte de a vizita sauna.
  • Efecte reproductive – pentru bărbații ce se află în perioada fertilă și își doresc conceperea unui copil, vizitarea saunei este interzisă. Din cauza temperaturilor ridicate, are de suferit numărul și calitatea spermatozoizilor. Deși reversibilă, un studiu a demonstrat reîntoarcerea calității spermatozoizilor la normal doar după 5 săptămâni.

Totodată, femeile aflate în primul trimestru de sarcină nu trebuie să viziteze sauna din cauza anormalităților fătului sau ale embrionului, pe care le pot cauza temperaturile exagerate.

  • Infecțiile – Temperatura excesivă din saune nu ucide toate microorganismele care se pot afla pe suprafețe de către alți vizitatori. Ba din contra, umiditatea înaltă contribuie la creșterea fungilor, care parazitează pe unghii și a diverselor tipuri de mucegaiuri.

Pentru a primi satisfacție în urma frecventării saunei și a evita riscurile asociate, urmează câteva sfaturi:

  • Nu face abuz. Stai în saună atât, cât te simți confortabil. Dacă ești la început de cale, utilizează sauna pentru maxim 5-10 minute. Dacă ești experimentat, crește timpul până la 20 de minute, după care ia-ți o pauză.
  • Hidratează-te. Optează pentru apa plată și nu uita că aportul ar trebui să fie de la 2 la 4 pahare pentru o singură vizită.
  • Nu servi alcool înainte și în timpul saunei. Anual, în Finlanda, 1,7% dintre decesele subite au legătură cu sauna. Majoritatea acestor persoane au consumat alcool.
  • Ai grijă de sănătatea ta. Nu merge la saună dacă ești răcit, ai suferit recent un atac de cord sau ești însărcinată. Dacă insiști în aceste cazuri, consultă neapărat un medic înainte de a te aventura să mergi la saună.
  • Ai grijă de copii. Copiii mai mari de 6 ani pot vizita sauna, dar trebuie supravegheați, iar timpul maxim recomandat este de 15 minute.
  • Echipează-te corespunzător – ciupicii, prosopul și lenjeria intimă te vor scăpa de ciuperci și alte infecții pe care le poți găsi în saună.

Ai grijă să alegi o saună întreținută corespunzător și să îți asculți mereu organismul.

Fii atent la sănătatea ta!

Cuvinte cheie: 
Sursa foto: 
grimm-therapiezentrum.de
La Inceput