Ajută-ți copilul să depășească frica de „monștrii de sub pat”

În fiecare noapte, în toată lumea sunt copii care se tem de presupuși monștri, care ar sta sub pat. Este o frică destul de răspândită, a apărut cu mult înainte de jocurile video sau rețele de socializare și s-a păstrat prin generații. Dacă și copilul Dvs este convins că după ce se sting luminile, de sub pat poate ieși un monstru și-i poate face rău, să știți că nu sunteți singurii cu o astfel de problemă. Totuși, să liniștești copilul și mai cu seamă să-l convingi că poate să doarmă singur și că niciun pericol nu-l amenință, poate să nu fie așa de ușor.

Teama de monștri

Frica de a rămâne singur în întuneric este una dintre cele mai mari frici a copiilor. Unele cercetări susțin că teama ar fi mai curând legată de noapte, decât de întuneric, iar o parte dintre oamenii de știință presupun că aceasta ar fi o urmare a evoluției. Noaptea era perioada în care oamenii erau cei mai vulnerabili în fața animalelor răpitoare. În plus, copiii erau obișnuiți să plângă ca să atragă atenția adulților și să se protejeze de pericolele din timpul nopții. Prin urmare, este probabil ca frica copilului Dvs pentru întuneric să fie moștenită.

În plus, neliniștea pe care o au copiii înainte de somn, cel mai probabil, este alimentată de imaginația pe care o au cei mici. Din acest motiv, unii copii sunt convinși că în secunda când sunt lăsați singuri, undeva în apropiere ar putea să apară un monstru.

O influență aparte o pot avea cărțile, filmele și desenele animate, pe care le urmăresc copiii și în care apar creaturi cu exterior neobișnuit sau chiar înfiorător. Cel mai recomandat în astfel de situații ar fi ca adulții să încerce să înțeleagă fricile conform vârstei celor mici și în funcție de aceasta să intervină.

Fricile în funcție de vârsta copilului

Temerile pe care le au copiii, de multe ori, sunt nefondate. Dar aceasta nu înseamnă că cel mic nu se teme cu adevărat. Iată ce comportament poate manifesta copilul în funcție de vârstă:

Copiii mici, de 2-3 ani, pot avea teamă de tot ce nu înțeleg. În momentul în care aceștia văd ceva ce cred că nu este tocmai obișnuit, de exemplu o bătrână care poartă broboadă, sau o farfurie stricată, ei pot începe să plângă.

Preșcolarii, cu vârsta de 3-5 ani, sunt predispuși să manifeste frică pentru pericole imaginate. De exemplu, frică de monștri. La această vârstă, copiilor le este dificil să deosebească fanteziile de realitate, iar imaginația bogată le alimentează și mai mult fricile.

Pentru copiii de vârstă școlară, fricile încep să devină tot mai reale. Copiii pot avea teamă de furtună, de urletul câinilor sau de incendii. La fel, pot fi îngrijorați de sănătatea părinților și de propria securitate. La fel, în continuare, pot să se simtă neliniștiți în timpul nopții.

Pe măsură ce cunosc tot mai mult lumea din jur, fricile neîntemeiate în privința monștrilor, ce ar trăi sub pat, trebuie să treacă.

Cum să-ți ajuți copilul

E important ca adulții să manifeste compasiune și înțelegere, chiar dacă există nemulțumirea că cel mic strigă sau se ridică din pat de mai multe ori în timpul nopții. Iată câteva strategii care ar putea spulbera frica de monștrii, pe care și-i imaginează cel mic.

Recunoașteți emoțiile copilului, În loc să spuneți „Nu te teme”, spuneți „Știu că acum îți este foarte frică”. Această afirmație vorbește despre aceea că teama este ceva normal. Nu învinuiți copilul că este prea dramatic sau că ar încerca să atragă atenția. În schimb, recunoașteți să sunt speriați și încercați să găsiți o abordare sănătoasă față de problema copilului.

Folosiți jocurile dramatice. Încurajează-ți copilul să folosească o casă pentru păpuși, animale de pluș sau alte jucării și prin înscenări să vă arate cum cineva ar putea învinge frica de monștri. Vei fi surprins de soluțiile copilului. Acesta poate înscena un băiat curajos care sperie monștrii sau o fată care învață să cânte singură până să doarmă, astfel încât să nu se teamă. Așa, jocul dramatic poate ajuta copilul să-și dezvolte propriile soluții creative.

Încurajați lucrările artistice. Încurajează-ți copilul să deseneze monștrii pe care și-i imaginează sau să redea ceea ce simte, atunci când încearcă să adoarmă. Copilul nu doar se exprimă, dar prin artă își poate depăși frica. Ulterior, discuțiile despre artă îl va face să se simtă în siguranță.

Uită-te sub pat. Înainte să stingeți luminile pentru culcare, ar fi bine să întrebați copilul dacă vrea împreună cu Dvs să vedeți ce-i sub pat. Puteți lua și o lanternă ca să examinați totul amănunțit, dacă cel mic este de acord. Analizând locurile unde copilul crede că se ascund monștrii, îl poate ajuta să-și depășească temerile.

Stați mai des pe întuneric. În cazul în care copilul se teme să stea pe întuneric, încercați să faceți activități vesele cu lumina stinsă. Așa cel mic poate înțelege că nu e grav să stai pe întuneric. De exemplu, puteți citi cărți înainte de culcare, folosind o lanternă sau puteți să-i povestiți copilului istorioare din propria copilărie, înainte ca acesta să adoarmă. Sau puteți privi cerul, stelele și luna înainte de somn, puteți să-i povestiți despre constelații. Scopul principal este să-i demonstrați celui mic că întunericul nu e periculos.

Lăsați copilul să controleze lucrurile. Dacă întrebați copilul ce îl poate ajuta să se simtă curajos, iar mai apoi să arătați că sunteți de acord cu propunerile, dacă acestea sunt rezonabile, atunci copilul va avea sentimentul că-și poate controla temerile. La fel, acest lucru îl ajută să învețe să-și rezolve problemele. Dacă spune că o jucărie moale îl ajută să se simtă mai bine sau dacă vrea să îmbrace o pijama cu super-eroi, lăsați-l să decidă să se îmbrace și veți observa că se simte mai bine.

Folosiți o lampă de noapte. Uneori, mai multă lumină în dormitorul celui mic îl poate ajuta să-și depășească fricile. Dar fiți atenți. Lumina poate influența ritmurile circadiene ale copilului și în consecință cel mic va adormi mai greu. Așadar, dacă luați o lampă de noapte, asigurați-vă că lumina este slabă și nu-i luminează copilului în față.

Abordați problemele de comportament. Dacă copilul se ridică deseori din pat, întoarceți-l de fiecare dată înapoi la somn. Dacă cel mic încearcă să negocieze ora la care se culcă și amână timpul, nu-l lăsați să o facă. În același timp manifestați compasiune pentru copil și în paralel rezolvați aceste probleme de comportament înainte de somn. Doar nu vă doriți ca în fiecare noapte culcatul copilului să se transforme într-o luptă.

Monitorizați ce media urmărește copilul. Restricționați accesul copilului la informațiile despre violență sau orice alte lucruri ce ar putea fi înfricoșătoare. Fiți mai atent la orice urmărește copilul, inclusiv înainte de culcare. În plus, nu citiți înainte de culcare povești cu monștri, răufăcători sau animale înfricoșătoare.

Creați o rutină liniștitoare înainte de culcare. O baie caldă, o carte citită și o îmbrățișare - sunt doar câteva lucruri, pe care ați putea să doriți să le includeți în lista lucrurilor pe care le face copilul înainte de somn. O rutină liniștitoare înainte de culcare îl poate ajuta pe cel mic să adoarmă mai repede, iar aceasta înseamnă că el va avea mai puțin timp ca să-și facă griji legate de monștrii de sub pat.

Citiți împreună cu cel mic cărți despre depășirea fricii de întuneric. Cercetările ai demonstrat în cazul mai multor copii că aceștia au devenit mai liniștiți în decurs de câteva săptămâni după ce au citit cărți despre cum pot să-și învingă frica de întuneric. Când copiii mai mari încă mai cred că un monstru sau un leu flămând se poate ascunde sub pat, le puteți aminti că la mijloc este imaginația. La fel, copiii mai mari pot învăța din cărți anumite metode sănătoase cum ar fi tehnici de respirație sau discuțiile pozitive cu ei înșiși.

Ce trebuie să evitați

Când este abordată problema monștrilor și a fricii de întuneric e important să empatizați cu cel mic și să-i propuneți ajutor. Însă există unele metode de educație care pot avea impact nedorit și pot doar acutiza fricile copilului. Iată ce ar trebui să evitați:

Nu tachinați copilul. Dacă veți o să râdeți de fricile copilului aceasta poate avea consecințe nedorite. La fel nu trebuie să rușinați copilul sau să-l porecliți, de exemplu „mâță speriată”. Și unele frici ale adulților nu se bazează neapărat pe fapte. De exemplu, frica de zbor sau frica de public. Așa că respectați emoțiile copilului și arătați-i empatie.

Nu minimizați sentimentele copilului. E dăunător să ziceți „Încetează să fii așa gingaș” sau „Aici nu-i nimic strașnic”. În schimb, recunoașteți că într-adevăr copilul are frică și arătați-i că înțelegeți ce înseamnă să simți teamă.

Nu speriați copilul. Important ca cel mic să-și depășească fricile treptat. Nu întreprindeți măsuri radicale ca să ajutați copilul. O să faceți copilul să se sperie și mai mult, dacă o să-l încuiați în cameră când e înfricoșat sau dacă o să-i permiteți să vadă filme de groază.

Când e nevoie să apelați la ajutor specializat

De regulă, frica de monștrii de sub pat trece treptat odată cu vârsta. Dar aceasta nu înseamnă că frica de întuneric va dispărea complet. Copiii mai mari pot rămâne cu o parte din această temere. Dacă aceasta influențează viața zilnică a copilului, atunci puteți apela la ajutor specializat.

Când copilul are probleme de somn din cauza fricii, aceasta se manifestă asupra comportamentului din ziua următoare. Sau cel mic poate să vorbească permanent despre monștrii pe care și-i imaginează și să manifeste acest lucru și în jocuri. În acest caz e nevoie să apelați la pediatru.

Medicul vă poate propune câteva metode care vor diminua din frica copilului. Dacă medicul va considera că la mijloc ar fi o fobie, atunci vă poate îndrepta la un specialist în sănătate mintală. Terapia prin comunicare îl poate ajuta pe copil să-și depășească problema. Uneori, sunt implicați și părinții. Scopul este ca părintele să învețe să susțină efortul copilului și să-l ajute să scape de frică.

SanoTeca te îndeamnă să accesezi mai multe informații despre somn și fricile copilului. Iată câteva articole pe care le recomandăm: 

Frica de lume. Temerile și anxietatea la copil - cum îl pot ajuta părinții

Regresia somnului de noapte la bebelușii de 4 luni: Cum faci ca micuțul tău să înceapă să doarmă din nou

De ce le este greu adolescenților să se trezească dimineața

Sănătate Să Aveți!

Cuvinte cheie: 
Sursa foto: 
www.michaelbaileylawllc.com
La Inceput