Cafeaua: Când e cel mai nepotrivit timp pentru a o consuma

Pentru mulți oameni ziua nu începe cu adevărat fără o ceașcă cu cafea fierbinte (sau rece). Ca să maximalizați efectul energizant al băuturii, cel mai bine e ca aceasta să fie consumată când vă treziți. Însă, dacă aveți nevoie să vă concentrați, atunci prima cană cu cafea amânată pentru mai târziu poate fi cu mai mult efect.

„Dacă cafeaua vă ajută să vă simțiți în formă și concentrat fără căderi de energie, acesta, de obicei, este un semn bun. Însă dacă simțiți senzație de alertă, nervozitate, foame, depresie, greață sau nu puteți adormi, gândiți-vă o dată în plus dacă merită să consumați cafea sau produse cu conținut de cofeină”, recomandă Kylene Bogden, consultant în sănătate la Love Wellness.

Cel mai potrivit moment pentru o cafea

1. Dimineața. Cafeaua conține cofeină care este un stimulent ce poate influența creșterea nivelului de cortizol. Acesta este principalul hormon al stresului în organismul uman care, printre alte funcții, ajută și la reglarea metabolismului, a sistemului imunitar și a nivelului de glucoză în sânge.

Potrivit studiilor, în mod fiziologic și în normă, nivelul de cortizol în organism începe să crească și ajunge la nivelul optim după aproximativ 30-45 de minute din momentul trezirii. În condițiile în care cortizolul stimulează metabolismul, crește aportul de energie și vigilență în această perioadă a zilei. Prin urmare, ca să nu se întâmple o creșterea bruscă a nivelului de cortizol în organism, este recomandat să beți prima ceașcă cu cafea aproximativ peste o oră după ce v-ați trezit.

Alte cercetări spun că nivelul de cortizol rămâne înalt după somn, imediat ce vă treziți. Prin urmare, cel mai potrivit ar fi să serviți cafeaua la orele târzii ale dimineții când nivelul hormonului scade.

2. Înainte de antrenament. Unele persoane preferă să-și înceapă ziua cu o cană cu cafea. Iar alte persoane apelează la această băutură când au nevoie de o doză de energie. De exemplu, înainte de antrenamente. Efectul se simte la scurt timp de la consumul cafelei. Din acest motiv, dacă doriți să intensificați activitățile sportive sau dacă aveți o sarcină importantă de îndeplinit, specialiștii recomandă să consumați o ceașcă cu cafea cu 30 de minute înainte de aceasta.

Cafeaua vă poate oferi mai multă energie, vă poate ajuta să vă concentrați și să vă coordonați acțiunile. La fel, unele cercetări susțin că scade și percepția durerii.

3. După un somn cu întreruperi. Cafeaua este des consumată de cei care au nevoie de concentrare înainte de o sarcină importantă, așa cum ar fi un examen sau o prezentare publică a unei lucrări. Însă, băutura poate prinde bine și în cazul în care ați avut o noapte albă.

Într-o cercetare desfășurată în 2016, oamenii de știință au încercat să estimeze de câtă cofeină are nevoie o persoană ca să compenseze o noapte fără somn și ca aceasta să se simtă în formă. Rezultatele au estimat că ar fi vorba de 2 cești (200 ml) dimineața devreme și alte 2 cești după patru ore.

Citește și o comparație dintre două cele mai populare băuturi: Ceai versus cafea: ce te energizează mai bine și de ce

Care e doza normală de cafea?

Administrația de Stat pentru alimente și medicamente din SUA (U.S. Food & Drug Administration (FDA) recomandă consumul a cel mult 400 mg de cofeină în decursul zilei. Aceasta ar însemna aproximativ 4-5 căni cu cafea. În cazul persoanelor care suferă de intoleranță la cafea sau au reacții nedorite la acest produs, se recomandă reducerea consumului sau chiar renunțarea la această băutură. Unii specialiști recomandă nu mai mult de 2 cești cu cafea în zi, iar ulterior - ceai verde, dacă scopul consumului este de a ridica dispoziția.

Însă în cazul în care cafeaua e consumată în cantități excesive, pot apărea stări neplăcute așa ca neliniștea fără un motiv clar, insomnia și tremurul. La fel, nivelul înalt de cortizol poate influența imunitatea și tensiunea arterială. De altă parte, oamenii de știință au mai demonstrat că impactul cofeinei asupra secreției de cortizol a fost mai mic la persoanele care consumau cafea regulat, zilnic.

Un alt aspect important este dacă cafeaua este consumată pe nemâncate. Se recomandă ca băutura să fie servită împreună cu o masă bogată în proteine și grăsimi. Astfel, cofeina va fi absorbită într-un mod mai lent. În cazul cafelei bune pe nemâncate, apare riscul creșterii bruște a nivelului de cortizol și pot apărea probleme legate de nivelul de glucoză în sânge.

Cel mai nepotrivit timp pentru cafea

Cafeaua consumată la sfârșitul zilei poate avea impact negativ asupra somnului. Potrivit unor cercetări desfășurate în decembrie 2018, publicate de Risk Management and Healthcare Policy, cofeina poate crește productivitatea, dar efectul negativ este insomnia. Prin urmare, dacă sunteți sensibil la cofeină, încercați să consumați cafeaua până la amiază.

Vezi cum cofeina acționează în cazul adolescenților: Băuturile energizante, riscuri pentru sănătatea copiilor

Are importanță tipul de cafea?

Cafeaua a devenit populară datorită beneficiilor sale pentru sănătate, cum ar fi buna concentrare și sănătatea inimii. Pentru a intensifica beneficiile băuturii, specialiștii recomandă tipurile prăjite ușor sau mediu care au conținut ridicat de polifenoli, care sunt compuși vegetali cu efecte antioxidante.

În cazul celor care sunt sensibili la cofeină, se recomandă cafeaua decofeinizată. Menționăm că și acest tip conține o doză de cofeină. Totuși, un conținut de 20 - 40 de miligrame este mult mai bine decât 50 -100 de miligrame pentru oamenii sensibili.

Citește aici mai mult despre alimentele pentru creier: Produsele ce stimulează memoria și concentrarea

Concluzia: Unele cercetări susțin că momentul cel mai potrivit pentru o cafea, nu neapărat e dimineața înainte de trezire. Aceasta, pentru că în organism la aceste ore deja este un nivel ridicat de cortizol, iar cofeina stimulează și mai mult secreția hormonului.

E binevenit consumul de cafea cu 30 de minute înainte de un antrenament. Așa vă asigurați un aport de energie și, prin urmare, performanțele vor crește. La fel, poate fi efectiv să bei o cafea dacă ai avut o noapte nedormită. Pe de altă parte, consumul excesiv de cafea poate provoca efecte secundare - cum ar fi anxietatea și insomnia.

Cuvinte cheie: 
Sursa foto: 
www.exquis.ro
La Inceput