De ce vorbim în somn. Ar putea fi vorba de o problemă de sănătate sau nu

Vorbitul în somn este o afecțiune caracterizată prin vorbirea coerentă sau incoerentă care se poate întâmpla în orice moment al nopții, despre care persoana nu este conștientă odată ce se trezește. Vestea bună este că aceste epizoade sunt, de obicei, destul de rare în cazul majorității persoanelor, unii experimentându-le o singură dată pe parcursul vieții. În acest moment savanții nu știu cu precizie de ce o persoană vorbește în somn și cum poate fi evitată această situație, deși unele presupuneri există. Află în continuare gradele vorbitului în somn, care sunt factorii de risc pentru aceasta, dar și cum poate fi prevenită și tratată această situație.

Ce este vorbitul în somn?

Vorbitul în somn este un tip de parasomnie. Parasomniile sunt comportamente anormale care au loc în timpul somnului. Trăsătura caracteristică vorbitului în somn, care îl deosebește de alte parasomnii, este că acesta poate avea loc în orice fază a somnului – atât în faza REM, cât și cea non-REM.

Află mai multe despre știința somnului sau ce se întâmplă în creierul nostru atunci când dormim.

Vorbitul în somn este deosebit de catatrenie – gemete care pot apare în timpul somnului, cauzate de tulburări ale respirației sau tulburarea REM (Rapid Eyes Movement sau mișcarea rapidă a ochilor) a somnului, caracterizată prin exercitarea fizică a viselor.

Cât de frecvent poate fi vorbitul în somn?

Studiile au constatat că 66% dintre persoane au experimentat episoade de vorbit în somn, transformându-le în cele mai frecvente parasomnii. Cu toate acestea, episoadele nu au loc foarte frecvent -  doar 17% dintre persoanele afectate au raportat episoade repetate pe parcursul a trei luni de zile.

De fapt, cazurile sunt raportate de membrii familiei și de partenerul de viață, deoarece persoana care vorbește în somn nu este conștientă de acest fapt.

Vorbitul în somn afectează mai frecvent copiii, iar în cazul adulților cazurile sunt răspândite în mod egal printre bărbați și femei.

Care sunt simptomele vorbitului în somn?

Principalul simptom al acestui comportament este exprimarea verbală a sunetelor, cuvintelor sau a expresiilor în timpul somnului, fără ca persoana să fie conștientă că o face.

Un studiu lingvistic al vorbitului în somn a depistat că jumătate dintre episoadele înregistrate nu au fost înțelese. În cazul lor a fost vorba de bâlbâit, vorbire tăcută care a implicat doar mișcarea buzelor sau sunete înăbușite de perne sau cuverturi.

Cealaltă jumătate de episoade de vorbit în somn a fost asemănătoare unor discuții obișnuite, care au inclus fraze formulate după regulile standarde gramaticale, dar și pauze ca în cazul discuției cu o anumită persoană.

Aceste episoade sunt, de obicei, de scurtă durată și rar implică doar câteva cuvinte sau propoziții. Discuțiile nocturne care implică dezvăluirea unor secrete, în special cu tentă sexuală sau jignitoare, pot provoca sentimente de rușine sau frustrare a doua zi în cazul în care persoana doarme cu cineva în cameră.

De ce vorbim în somn?

În acest moment nu se știe exact de ce vorbim în somn. Dialogul nocturn nu este conectat, de obicei, cu viața persoanei, evenimentele recente sau conversațiile anterioare. Unele studii presupun o asociere a acestora cu visele experimentate, însă nu toate discuțiile pot fi asociate cu acestea.

Printre cauzele apariției episoadelor de vorbit în somn poate fi și cea genetică. Adică, în cazul în care părinții vorbesc în somn, copiii o pot face cu o probabilitate destul de mare.

În viața de zi cu zi episoadele de vorbit în somn pot fi determinate de un șir de factori, precum:

- Boala;

- Febra înaltă;

- Consumul de alcool;

- Stresul;

- Unele stări patologice mentale, precum depresia;

- Insuficiența de somn.

Persoanele care suferă sau au suferit de unele dereglări ale somnului pot fi predispuse să vorbească mai frecvent în somn. Printre aceste afecțiuni se numără:

- Apneea nocturnă;

- Mersul prin somn;

- Pavoruri nocturne sau coșmaruri.

Gradele și severitatea vorbitului în somn

Vorbitul în somn are 4 grade de manifestare:

Gradul 1 și 2: în cadrul acestora persoana nu se află într-un somn profund, iar discursul lui poate fi ușor înțeles. De fapt, o persoană care doarme cu el poate avea o conversație întreagă cu acesta, iar tot ce vorbește are sens.

Gradul 3 și 4: persoana se află într-un somn profund, iar discursul este mult mai dificil de înțeles. De fapt, de multe ori acesta se aseamănă cu un șir de gemete și gâlgâieli.

Severitatea vorbitului în somn este determinată de frecvența episoadelor:

- Ușoară: episoadele de vorbit în somn au loc mai puțin de o dată pe lună;

- Moderată: vorbitul în somn are loc o dată pe săptămână, dar nu în fiecare noapte. Vorbitul nu perturbează somnul persoanelor care se află în aceiași cameră.

- Severă: episoadele de vorbit în somn au loc în fiecare noapte și pot împiedica persoanele din aceeași cameră să doarmă liniștit.

Insuficiența de somn afectează grav creierul, potrivit ultimelor studii medicale. 

Este grav vorbitul în somn?

În majoritatea cazurilor vorbitul în somn este inofensiv. Acesta nu ar trebui să afecteze calitatea somnului și să nu se întâmple prea frecvent pentru a crea probleme serioase.

Cu toate acestea, în unele cazuri vorbitul în somn poate cauza un șir de probleme, precum:

- Dacă vorbitul în somn afectează partenerul cu care dormi, aceasta ar putea genera insomnie sau somnolența acestuia pe parcursul zilei;

- În cazul în care conținutul discursului nocturn este jenant, acesta ar putea crea neînțelegeri și probleme între persoanele care împart același pat;

- Dacă vorbitul în somn este asociat cu alte parasomnii, precum coșmarurile sau mersul în somn, acestea ar putea cauza o fragmentare și o insuficiență de somn.

De ce somnul este provocarea omului modern și ce putem face pentru a nu transforma insuficiența lui în boală. 

Cum poți evita și trata episoadele de vorbit în somn?

De obicei, respectarea igienei somnului este extrem de utilă pentru a evita episoadele de vorbit în somn. Printre acestea se numără:

- Respectă un orar fix de somn, inclusiv în zilele de week-end;

- Evită cofeina și alți excitanți ai creierului seara și noaptea;

- Evită consumul de alcool și mesele copioase înainte de somn;

- Oferă corpului timp pentru a se relaxa: trage draperiile și evită dispozitivele electronice timp de cel puțin jumătate de oră înainte de somn;

- Mergi la plimbări și fă efort fizic zilnic;

-  Creează-ți un spațiu confortabil pentru somn, limitând lumina și sunetele externe;

- Creează-ți un spațiu confortabil pentru somn, cu plapumă, perne și saltea comode, care îți vor asigura un somn odihnitor.

Deși nu există un tratament specific pentru episoadele de vorbit în somn, un specialist în somn sau un centru specializat care tratează dereglările somnului te poate ajuta să faci față acestei situații.

Dacă episoadele de vorbit în somn sunt frecvente și afectează calitatea somnului atât în cazul tău, cât și a partenerului cu care dormi, adresează-te medicului sau specialistului în somn pentru a depista dacă nu este vorba despre o patologie mult mai serioasă.

Sănătate să aveți!

Sursa foto: 
medicalnewstoday.com
Sursa: 

sleepfoundation.org, healthline.com

La Inceput