Băuturile de iarnă – află mai multe despre 4 băuturi sănătoase, potrivite pentru sezonul rece

Iarna, în mod fiziologic, organismul uman are nevoie de căldură și confort. Iată de ce în acest sezon apar mai frecvent poftele, care aduc după sine și kilograme în plus. Insuficiența de lumină, respectiv și de vitamina D, stresul generat de sărbătorile care se apropie și de mai multe aspecte ale pandemiei actuale favorizează și ele, într-un mod sau altul, consumul alimentelor „confortabile” – dulci, grase, sărate. O excepție nu sunt nici băuturile – fie că sunt alcoolice sau lipsite de alcool. Cele din urmă, dacă nu sunt selectate corect, pot genera rapid acumularea kilogramelor în plus. Află în continuare mai multe despre 5 băuturi sănătoase ale sezonului rece.

Băuturile foarte dulci generează acumularea kilogramelor în plus din două motive:

  1. Au un indice glicemic mare – glucidele simple din băuturi se absorb rapid în organism, ridicând glicemia (nivelul de zahăr din sânge). Drept urmare, se declanșează eliminarea insulinei de către pancreas și direcționarea rapidă a glucidelor în rezerve (mușchi și ficat), dar și în țesutul adipos. La finalul procesului pofta de mâncare devine și mai accentuată.
  2. Nu sunt percepute ca alimente de către creier – respectiv, pe lângă caloriile lichide consumate, organismul va solicita și calorii solide – pentru suplimentarea necesităților. Drept urmare, se consumă o cantitate dublă de calorii.

Și, cireașa de pe tort – băuturile dulci au și ele o parte, mare, de vină în apariția obezității epidemice la sfârșitul anilor `70 ai secolului trecut.

Astfel, ce ne facem iarna, atunci când corpul dorește confort, iar blugii trebuie să se potrivească la fel de bine siluetei? Desigur, să căutăm soluții sănătoase, dar să nu uităm de limită nici în acest caz.

1. Vinul fiert. Cu siguranță, mereu actual în sezonul rece al anului. Recomandarea ar fi vinul roșu, bogat în antioxidanți, alături de scorțișoară, anason, piper negru sau ienibahar – condimente cu proprietăți antiinflamatoare și antibacteriene. Pot fi adăugate și cojile de portocală, după ce au fost spălate bine și ținute 20 de minute în apa cu bicarbonat de sodiu – pentru a elimina toți conservanții și ceara aplicată în comerț. Un alt punct important este îndulcitorul utilizat – aș sfătui eliminarea zahărului (indiferent dacă e alb sau brun) și adaosul de miere în băutura călduță, pentru a păstra și substanțele bactericide și enzimele din compoziția ei.

Atenție și la cantități – alcoolul este bogat în calorii, la fel și mierea. Chiar dacă procentul de alcool scade în vinul fiert, acesta nu dispare definitiv. Nu uitați că licorile alcoolice dau o falsă impresie de încălzire și sunt periculoase dacă faceți abuz și mizați pe ele pentru a vă încălzi. De fapt, acestea dilată vasele de sânge și răcesc organismul.

2. Ceaiurile. Sezonul rece solicită mereu ceaiuri fierbinți. Pentru ca acestea să aducă nu doar căldură, dar și beneficii, putem selecta atent ierburile, pomușoarele și condimentele pe care le infuzăm. În sezonul rece avem nevoie de un plus de vitamina C – o putem găsi în ceaiul de măceșe, coacăză și cătină, însă, nu uităm să le infuzăm la temperaturi mici – de 40-50 de grade, pentru a păstra această vitamină. Din același motiv, și lămâia se adaugă în ceaiul călduț, nu fierbinte. Antioxidanți și antiinflamatoare naturale găsim în ceaiurile din turmeric, ghimbir, mentă, ceai verde și scorțișoară. Și aici – atenție la îndulcitori. În cazul în care este dificilă renunțarea la ei, moderația este absolut necesară.

Vă sfătuiesc să renunțați la ceaiurile cu arome „colorate” – aceste substanțe artificiale vă distrug lent microflora intestinală – absolut necesară pentru o imunitate puternică în sezonul rece.

3. Ciocolata fierbinte. Nici aici nu mă refer la ciocolata densă, cremoasă și foarte dulce care poate fi găsită în pachețelele din comerț. Doar citiți eticheta produselor în cauză, plină de substanțe chimice, siropuri și uleiuri de palmier. Mă refer la ciocolata preparată acasă, din cacao, lapte vegetal (de migdale și cocos) sau cel de vaci și condimente. La încălzire cacao își accentuează toate proprietățile antioxidante și benefice țesutului cerebral. Respectiv, această băutură îmbunătățește dispoziția și calmează poftele. 

4. Cafeaua. Această băutură nu are un sezon de consum, doar că pe timp de caniculă e consumată rece, iar în sezonul rece – fierbinte. Bogată în antioxidanți și aromată aceasta are capacitatea de a îmbunătăți dispoziția și a da tonul zilei. Recomandarea este să fie savurată alături de scorțișoară și puțină ciocolată neagră de 85% pentru un plus de antioxidanți. Nu abuzați de siropuri dulci care îmbolnăvesc ficatul, și rețineți – odată ce adăugați lapte de vaci rămâneți cu puțină cofeină și cu mult mai puțini antioxidanți. Iată de ce laptele vegetal este mult mai recomandat în acest caz.

Alternând aceste băuturi și beneficiile lor veți avea o iarnă sănătoasă, lipsită de kilograme în plus și pofte exagerate.

Sănătate să aveți!

 

La Inceput