Dieta cu produse fără gluten – cât de sănătoasă este? Trebuie sau nu să ne fie frică, în general, de gluten

Dietele au fost și vor fi mereu în atenția publicului. Unele dintre ele țintesc slăbitul, altele însă au drept scop excluderea unor alimente care ar putea dăuna sănătății. O dietă de acest tip este cea lipsită de gluten, în care produsul este intens demonizat și exclus chiar și de persoanele care nu au indicații medicale pentru aceasta. Află în continuare ce este glutenul, unde se găsește, este dăunător sau nu și când este cazul să îl elimini din alimentație.

Ce este glutenul?

Glutenul este o proteină care se găsește în mai multe tipuri de cereale, inclusiv grâu, orz și secară. Astfel, acesta poate fi găsit în produse precum pâinea, pastele, pizza sau cerealele.

Persoanele care suferă de boala celiacă suportă o reacție imună intensă, atunci când consumă alimente ce conțin gluten. Astfel, tractul intestinal se inflamează și pot apare leziuni structurale. Estimările curente denotă că aproximativ 1% din populația de pe Glob suferă de această patologie.

Iată de ce pentru persoanele care suferă de această boală este atât de important să abordeze o dietă lipsită de gluten.

Alimentele care conțin gluten sunt:

- cerealele propriu-zise: grâul, secara, orzul, ovăzul;

- produsele care conțin aceste cereale:pâinea, pastele făinoase, biscuiții, fursecurile, covrigeii, prăjiturile, plăcintele și alte produse cu făina acestor cereale;

- produsele în care cerealele sau făina ar putea nimeri accidental sau intenționat, în cantități mici: berea, sosurile pentru salate, supele, bomboanele, carnea din conserve, aditivii alimentari, maioneza, unele mezeluri, produsele pane.

Alimentele lipsite de gluten sunt: fructele, legumele, carnea, peștele, verdețurile, mazărea, năutul, fasolea, soia, sorgul, tapioca, mălaiul, orezul, porumbul, pseudocerealele (hrișca, amaranthul, quinoa, chia), produsele lactate, semințele, nucile.

Pentru a fi marcate drept produse lipsite de gluten, potrivit Agenției Alimentelor și a Medicamentelor din SUA (Food and Drug Administration), acestea ar trebui să conțină mai puțin de 20 de particule de gluten per milion de particule de produs. Astfel, acestea ar trebui să fie:

- Lipsite de gluten în mod natural;

- Produse preparate care nu au un ingredient ce conține gluten;

- Alimente care nu au fost contaminate cu gluten în timpul procesului de producere;

- Produse fabricate cu adaosul unui ingredient care conține gluten, dar care au fost procesate pentru a elimina glutenul din ele.

Când este indicată dieta fără gluten?

Dieta fără gluten poate fi urmărită la indicații medicale, în următoarele patologii:

- Boala celiacă, o patologie autoimună, în care glutenul determină activarea sistemului imun care afectează grav mucoasa intestinului subțire. În timp, această inflamație determină incapacitatea absorbției nutrienților din alimentele consumate.

Cum să înțelegi că organismul tău nu diferă glutenul. 

- Sensibilitatea la gluten non-celiacă, o afecțiune care aparent include reacția sistemului imun, deși mucoasa intestinală nu este afectată. Persoanele care suferă de aceasta experimentează simptomele caracteristice bolii celiace, precum dureri abdominale, balonare, diaree, constipație, mâncărimi ale pielii, dureri de cap și dificultăți de concentrare.

- Ataxia provocată de gluten, o patologie autoimună care afectează țesuturile nervoase și provoacă probleme cu controlul muscular și efectuarea mișcărilor voluntare.

- Alergia la grâu, în cadrul căreia sistemul imun detectează, în mod greșit glutenul sau alte proteine din grâu drept agenți periculoși pentru organism, asemenea virusurilor sau bacteriilor. Drept urmare, pentru a neutraliza această proteină, în sânge se eliberează anticorpii, iar reacția dintre cele două particule (proteina din grâu și anticorpi) creează un șir de simptome, precum congestia nazală sau dificultăți de respirație.

Sfatul medicului: alergiile alimentare, cum pot fi prevenite și tratate. 

Popularitatea dietei fără gluten

Astăzi mai multe magazine și restaurante oferă meniuri și produse de la raft fără gluten, care rivalizează cu gustul produselor tradiționale, deși în trecut era mult mai dificil să respecți un asemenea tip de dietă.

Având în vedere o asemenea demonizare a glutenului și promovarea produselor lipsite de el, nu este de mirare că tot mai multe persoane adoptă o dietă cu produse fără gluten. Potrivit Centrului de Cercetări a Consumatorilor din SUA, aproximativ 63% dintre americani aleg să elimine glutenul din meniul zilnic, deoarece cred că un asemenea obicei i-ar putea lipsi de un șir de boli, îmbunătățindu-le sănătatea fizică și psihică.

Potrivit unui studiu publicat în revista medicală JAMA (Jurnalul Asociației Medicale Americane), 2,7 milioane de persoane care nu suferă de boala celiacă sau oricare altă patologie în care glutenul ar trebui exclus au urmat dieta fără gluten în perioada cuprinsă între anii 2009 și 2014.

Majoritatea persoanelor au făcut-o pentru că glutenul a devenit un ingredient demonizat în ultimii ani, produsele lipsite de gluten sunt mai accesibile, iar unii dintre ei s-au auto-diagnosticat cu sensibilitatea la gluten.

Deși multe persoane pot suferi de această afecțiune fără a ști de ea, medicii recomandă orice suspiciune să fie discutată cu medicul, care o va confirma prin teste de sânge și realizarea biopsiilor.

Argumentele dietei fără gluten, cercetate științific

În continuare ne vom referi la argumentele enunțate de promotorii dietei fără gluten, pentru persoanele care nu suferă de intoleranță sau alergie la această proteină.

1. Autismul. Unele persoane consideră că glutenul ar putea declanșa sau înrăutăți simptomele autismului. Însă, un reviu științific din 2017 a concluzionat că nu există argumente științifice suficiente că o dietă lipsită de gluten ar putea ușura  simptomele la copiii bolnavi de autism.

2. Epilepsia. O legătură între boala celiacă și epilepsie poate exista. Într-un studiu mic din 2016, din cei 113 participanți, 6% au fost diagnosticați cu boala celiacă. În cadrul acestuia, 6 din 7 persoane au fost capabile să își mențină simptomele și accesele sub control sau să reducă medicamentele peste 5 luni de dietă lipsită de gluten. Aceasta sugerează că persoanele care suferă de epilepsie și boala celiacă ar putea beneficia în urma unei diete lipsite de gluten.

3. Schizofrenia. Cei care suferă de această afecțiune ar putea suferi frecvent și de boala celiacă. Un studiu din 2018 a constatat că dieta lipsită de gluten poate aduce beneficii persoanelor care suferă de schizofrenie, dar care au o sensibilitate la gluten. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe studii pentru a confirma această ipoteză.

Este oare dieta fără gluten, urmată de persoanele care nu au nevoie de ea, un mit sau nu?

Școala Medicală de la Harvard consideră dieta fără gluten, urmată de persoanele care nu suferă de intoleranță sau alergie la gluten, un mit din următoarele motive:

- Multe persoane cred în ea, din cauza implicării celebrităților în promovare și a campaniilor intensive de marketing;

- Nu există suficiente date științifice care ar confirma necesitatea eliminării glutenului din meniul zilnic, dar unele, totuși, există;

- Există unele argumente intuitive, precum cele de a „detoxifia” colonul;

- Ideea combate explicațiile biologice și anatomice bine cunoscute.

Trebuie să ne fie frică de gluten sau nu?

După cum am menționat anterior, dieta lipsită de gluten își are indicațiile medicale stricte. În lipsa acestora, evitarea glutenului nu are suficiente dovezi științifice de prevenire a bolilor și de îmbunătățire a stării de sănătate.

Astfel, dacă poți consuma cu ușurință produsele care conțin gluten și nu experimentezi niciun simptom, savurează dieta ta.

Discută cu medicul și efectuează testele prescrise de el (analiza sângelui la prezența anticorpilor specifici împotriva glutenului, testele genetice sau testele cutanate pentru depistarea alergiei) dacă experimentezi simptome precum: diareea, durerile abdominale, pierderea în greutate și lipsa poftei de mâncare, balonarea sau senzația de „prea plin”, erupții și mâncărimi ale pielii, întârzierea creșterii la copii.

Uneori, după efectuarea testelor și a investigațiilor, medicul ți-ar putea zice că suferi de intoleranță la lactoză, boala Crohn, ulcer sau sindromul colonului iritabil.

Care sunt riscurile dietei fără gluten?

În cazul în care nu suferi de boală celiacă, intoleranță la gluten sau alergie la grâu și decizi să excluzi glutenul din regimul tău alimentar, riști să suporți un șir de carențe alimentare, deoarece produsele care conțin gluten sunt bogate din punct de vedere nutritiv.

Printre carențele care le poți suporta odată cu adoptarea dietei fără gluten se numără: fierul, calciul, fibrele alimentare, acidul folic, vitamina B1 (tiamina), B2 (riboflavina) și B3 (niacina).

În plus, urmând trendul „fără gluten” s-ar putea să te pomenești că mănânci produse intens procesate, cu un exces de zahăr și grăsimi. De asemenea, aceste produse sunt mult mai scumpe, uneori neargumentat, decât cele care conțin gluten.

Fii atent și la mențiunile „fără gluten”, care sunt pur comerciale și se regăsesc pe produsele care în mod natural sunt lipsite de această proteină (lactate, fructe și legume și produsele preparate din ele).

Sănătate să aveți!

Cuvinte cheie: 
Sursa foto: 
dda.net
Sursa: 

health.harvard.edu, mayoclinic.org, medicalnewstoday.com

La Inceput