Cum să recunoști semnele de suferință la copii

Copiii au reacții diferite la evenimentele negative din mediul lor. Cultura influențează modul în care ne exprimăm emoțiile. În unele culturi, de exemplu, nu este potrivit să arătați emoții puternice, cum ar fi plânsul, în timp ce în altele este acceptat pe scară largă, potrivit UNICEF.

Unele semne de suferință pot să nu fie atât de evidente. Iată câteva dintre semnele de suferință la diferite vârste. Diferiți copii vor prezenta semne diferite de suferință.

Știați că în perioadele de stres și criză, copiii vor observa comportamentele și emoțiile adulților și în acest mod vor învăța despre cum să-și gestioneze propriile lor emoții și comportamente.

Multe dintre aceste reacții durează doar o perioadă scurtă de timp și sunt reacții normale la evenimente stresante. Dacă aceste reacții durează o perioadă mare de timp, copilul poate avea nevoie de sprijin de specialitate.

Vârsta: 0-3 ani

Reacţie

-Modificări de somn și alimentație

-Se atașează de îngrijitorii lor mai mult decât în mod normal

-Hiperactivitate crescută

-Au mai multă frică de lucruri

-Iritabilitate mai mare

-Mai exigent

4-7 ani

-Atașarea de adulți

-Modificări ale somnului și ăn alimentație

-Iritabilitate mai mare

-Concentrare mai slabă

-Devin mai inactivi sau mai hiperactivi

-Nu se mai joacă

-Acceptă roluri de adulți

-Nu mai vorbesc

-Sunt mai anxioși sau îngrijorați

7-12 ani

-Devin retrași

-Îngrijorați frecvent cu privire la ceilalți

-Modificări în tiparele de somn și alimentație

-Din ce în ce mai fricoși

-Iritabilitate mai mare

-Agresivitate frecventă

-Neliniştiți

-Memorie și concentrare slabă

-Simptome fizice/psihosomatice

-Vorbește frecvent despre evenimente sau jocuri repetitive

-Se simte vinovat sau se învinovățește

13-17 ani

-Durere intensă

-Arată o preocupare excesivă pentru ceilalți

-Sentimente de vinovăție și rușine

-Își asumă riscuri

-Agresivi

-Autodistructivi

-Se simt fără speranță

Aceștia pot, de asemenea, manifesta semne de boală fizică. În cazul în care prezintă unul sau câteva dintre semnele de mai jos, este necesar să vă adresați la medic.

-Oboseală

-Dificultăți de respirație

-Gură uscată

-Slăbiciune musculară

-Dureri de stomac

-Ameţeală

-Tremur

-Dureri de cap

-Dureri generale

Copiii care demonstrează semnele de mai jos pe o perioadă îndelungată de timp vor avea nevoie de sprijin de specialitate.

-Retras sau foarte liniștit, cu puțină sau lipsă de mișcare

-Se ascunde sau se ferește de alți oameni

-Nu răspunde altora, nu vorbește

-Îngrijorare extremă și constantă

-Agresiv, încercând să-i rănească pe alții

-Confuz sau dezorientat

Check-in-uri emoționale

Pandemia de COVID-19 a fost o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional pentru toată lumea și mulți copii au fost foarte afectați. Ar trebui să verificați în mod regulat cum se simte copilul dumneavoastră. A face check-in emoțional înseamnă a întreba copiii „cum sunt” într-un mod direct sau indirect. O metodă de check-in este să-i cereți copilului să deseneze sau să picteze o imagine. Rugați-i să vă spună mai multe despre imagine, despre ce au desenat sau de ce au folosit o anumită culoare, de exemplu. Acest lucru îi poate ajuta pe unii copii să vorbească despre cum se simt, în timp ce alți copii ar putea fi bucuroși să arate imaginea fără discuții. Lăsați copilul să decidă.

Activități pentru a reduce stresul și pentru a susține bunăstarea copilului Dumneavoastră

Aceste activități pot fi făcute împreună cu copilul Dumneavoastră pentru a ajuta la reducerea stresului și pentru a le oferi strategii de coping(imitare) pozitive care să le susțină bunăstarea. Aceste activități sunt, de asemenea, benefice pentru Dvs. și pot fi făcute împreună cu copilul Dvs.

Respirație abdominală

Adesea, atunci când suntem stresați, respirația noastră devine superficială, sus în piept, și uităm să respirăm adânc în burtă sau abdomen. Respirația abdominală este foarte liniștitoare și ne ajută să atragem oxigenul adânc în plămâni.

Cum să o faceți:

-Puneți mâna pe burtă

-Respirați adânc de 5 ori, petreceți 5 secunde inspirând și 5 secunde expirând, inspirați pe nas și expirați pe gură

-Explicați-i că atunci când inspiră, își umple burta, iar când expiră aerul iese din nou încet din burtă.

Un loc special

Uneori, lumea din jurul nostru se poate simți copleșită. Lăsați-i să-și imagineze că sunt undeva departe, sunt calmi, fără stres. Iată o activitate pentru a ajuta copiii să-și imagineze un astfel de loc.

Cum să o facă:

-Să se întindă într-o poziție confortabilă, închizând ochii și relaxându-se

-Să respire lent și adânc pe nas. Să expire pe gură

-Să continue să respire lent. Inspirări blânde lungi, apoi expirări blânde lungi

Să scrie o scrisoare

Dacă copilul Dumneavoastră nu a putut să vadă unii prieteni sau membri ai familiei în timpul pandemiei, scrierea unei scrisori îi poate ajuta să sărbătorească relația cu acea persoană, chiar dacă nu este prezentă.

Cum să o facă:

-Cereți-i copilului să scrie o scrisoare sau să deseneze o imagine pentru o persoană dragă pe care nu a mai văzut-o demult

-Ce ar vrea să-i spună, dacă ar sta cu ea astăzi?

-Ce îi place la ea?

-Ce amintiri despre ea îl face să zâmbească?

Sursa foto: 
unicef.org
Sursa: 

unicef.org

La Inceput